صنعت خودرو در جاده خاکی روزنامه جهان صنعت
انتشار: خرداد 06، 1401
بروزرسانی: 03 دی 1404

صنعت خودرو در جاده خاکی روزنامه جهان صنعت

صنعت خودرو در جاده خاکی روزنامه جهان صنعت

براساس بررسی های سازمان بین المللی وسایل نقلیه موتوری، در سال ۲۰۲۰ تولید صنعت خودروسازی در جهان با کاهش 18.25 درصدی رو به رو شده است. هنگام شیوع ویروس کرونا، با وجود کاهش تولید و تعطیلی برخی صنایع وابسته به خودروسازی در آسیا، ۱۷ میلیون و ۷۶۲ هزار خودرو تولید شد. هرچند در سالهای اخیر هر دو شرکت بزرگ خودروسازی سعی در تنوع بخشی به سبد محصولات خود با خودورهای جدید طراحی شده در داخلی داشته اند و در حال حاضر نیز برخی از این خودروها در حال تولید می باشند لیکن همچنان تیراژهای بیشتر به خودروهای قدیمی اختصاص دارد. اینکه چرا صنعت خودرو ضعف در طراحی و خلق محصول جدید دارد موضوعی است که در ادامه به ریشه های آن اشاره می گردد. همان طور که در جدول ۱ مشاهده می شود، قیمت مصوب خودروهای داخلی رشد به نسبت کمتری در مقایسه با سایر کالاهای صنعتی تولید داخل داشته است. یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته در حوزه خودرو مطرح شده، بحث ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی بوده است.

  • از جمله اقدامات مردمی که برای رویارویی با این وضعیت ایجاد شد می توان به کارزار نه به خودروی داخلی اشاره نمود.
  • قوانین و مقررات سیاسی و نظارتی در برخی کشورها از امکان تردد اتومبیل های خودمختارو عوامل دیگری، این غول تکنولوژی را با مشکلاتی رو به رو کرده است.
  • صنعت خودروسازی (Automotive industry) شامل گستره ای از سازمان ها و شرکت هایی است که در زمینه طراحی، توسعه، تولید و فروش لوازم نقلیه موتوری فعالیت می کنند.
  • باتوجه به اعلام کمپانی سازنده، این ماشین پرنده تا سال 2023 اگر امکان تولید انبوه پیدا کند به عنوان تاکسی های هوایی استفاده می شود و بعید نیست برای استفاده عموم با اعمال شرایط و قوانینی قابل استفاده باشد باید ببینیم شرکت های تکنولوژی اتومبیل چه راه حلی برای این حوزه پیاده خواهند کرد.

در این دهه تولید و واردات خودرو نسبت به دوره های قبل به چندین برابر خود رسید. شرکت های خارجی یکی پس از دیگری مشتاق به همکاری با ایران شدند و در نهایت قراردادهای جوینت ونچر یکی پس از دیگری صنعت خودرو را رونق بخشید. با تشدید شرایط جنگی در ایران و تخصیص منابع موجود به جنگ، پیکان بدترین شرایط را تجربه کرد. در همین سال هم یکی از پرطرفدارترین خودروهای ساخته شده در ایران یعنی پژو ۴۰۵ متولد شد. علاوه بر این دو در همان زمان رنو ۵، پاترول چهاردر و پاژن هم از وضعیت مناسبی برخوردار بودند.

فرصت آفرینی فراطرح فولاد در بازار ترکیه

۱- با تاسیس صندوق پروژه هم مشارکت سرمایه گذاران خرد مردمی را جذب کرد و هم کمک تشویقی دولت (مثلا نیمی از بودجه) را از این طریق، کارامد و اثربخش نمود و نیز کنترل پروژه ها و هزینه ها بدقت و شفافیت به انجام برسد. در این صورت فرایند فعلی تعیین مدیران ارشد بنگاه ها و سلسله های بعدی از لابی پشت صحنه و بعضا شبانه دولتی ها (وزیر صمت، دفتر رییس جمهور و ...) با افرادی خاص، خارج شده و با کمک هیاتی متشکل از خبرگان و در طی فرایندی سالم و تحت نظارت و نقد، مناقصه ملی برگزار می گردد. شبکه های اجتماعی دیجیاتو سریع ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است.

متقاصیان خرید خودرو بخوانند/ قیمت جدید خودروهای وارداتی اعلام شد + جدول

صنعت فولاد در ایران بر پایداری از طریق اتخاذ شیوه های بازیافت کارآمد تاکید دارد. فولاد یک ماده بسیار قابل بازیافت است و درصد قابل توجهی از فولاد مورد استفاده در خودروسازی از فولاد بازیافتی تامین می شود. این رویکرد اقتصاد دایره ای تقاضا برای تولید فولاد اولیه را کاهش می دهد، منابع را حفظ می کند و اثرات زیست محیطی را به حداقل می رساند. تعهد صنعت فولاد ایران به پایداری با تلاش های جهانی برای ایجاد یک بخش خودرویی سبزتر همسو است. کراس اور کوچک اکستر که برادر هیوندای کاسپر محسوب می شود به زودی در هند عرضه خواهد شد.

هر وقت شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب شود، چنین مشکلاتی هم در بازار خودرو رخ می دهد. با توجه به حرکت خودروها به سمت متصل شدن، اپلیکیشن های خودروها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اول، اپلیکیشنی که برای خودرو است و سازنده آن را ایجاد می کند و با استفاده از آن می توانید ارتباط بهتری را با سازنده و خودروی خود برقرار کنید مثلا واقعیت افزوده که در تشخیص فیچرهای مختلف خودرو می تواند کمک کننده باشد. دوم، از آنجایی که خودرو به یک پلتفرم تبدیل می شود، می توان برای این پلتفرم اپلیکیشن های مورد نیاز را دانلود کرد. این کار باعث تقویت اپ استورها می شود و در آینده استورهایی را خواهیم داشت که به طور تخصصی در زمینه اپلیکیشن های خودروها کار می کنند.