بروزرسانی: 04 دی 1404
آشنایی با صنعت قطعه سازی خودرو؛ فرصت ها، تهدیدها و پیشنهاد های نحوه ورود جامعه اندیشکده ها
آشنایی با صنعت قطعه سازی خودرو؛ فرصت ها، تهدیدها و پیشنهاد های نحوه ورود جامعه اندیشکده ها
ایران دارای پایگاه قوی تولید فولاد است که امکان عرضه ثابت فولاد با کیفیت بالا را برای بخش خودرو فراهم می کند. شرکت های خودروسازی خیلی متمرکز بر محصولاتشون هستن و کمتر کاری به اکوسیستم مورد نیاز برای این خودروها دارن. در ۲۰ سال گذشته به لطف جهانی سازی شاهد ارتباطات گسترده اقتصادها از جمله صنعت خودرو با یکدیگر بوده ایم. این رویه منجر به توافق نامه های تجاری و افزایش مهاجرت شده و یکپارچگی بیشتری بین اقتصادهای جهانی وجود داشته است.
- سامانه یکپارچه راه اندازی شده ولی فروش خودرو بر اساس قیمت دستوری انجام می شود.
- در\xa0 حال حاضر تمام شرکت هایی که با خودروسازان اصلی کار می کنند ناگزیر به رعایت حداقل کیفیت هستند زیرا در غیر این صورت خودروساز اجازه همکاری را صادر نخواهد کرد.
- با انجام این اقدامات سازمان های بزرگ و نهادهای دولتی می توانند برنامه ریزی های دقیق در خصوص انتخاب های فناورانه، تدون پیوست های تکنولوژی، تنظیم مقررات و سیاست گذاری های کلان و … دست یابند.
- اگر ثبات اقتصادی و سیاسی وجود داشته باشد، نرخ دلار هم تغییرات زیادی نداشته باشد و بازارهای دیگر هم آرام باشند، پیش بینی همه کارشناسان این است که با وجود یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 600 هزار خودروی جدید، بازار به حد تعادل می رسد.
براساس بررسی های سازمان بین المللی وسایل نقلیه موتوری، در سال ۲۰۲۰ تولید صنعت خودروسازی در جهان با کاهش 18.25 درصدی رو به رو شده است. هنگام شیوع ویروس کرونا، با وجود کاهش تولید و تعطیلی برخی صنایع وابسته به خودروسازی در آسیا، ۱۷ میلیون و ۷۶۲ هزار خودرو تولید شد. هرچند در سالهای اخیر هر دو شرکت بزرگ خودروسازی سعی در تنوع بخشی به سبد محصولات خود با خودورهای جدید طراحی شده در داخلی داشته اند و در حال حاضر نیز برخی از این خودروها در حال تولید می باشند لیکن همچنان تیراژهای بیشتر به خودروهای قدیمی اختصاص دارد. اینکه چرا صنعت خودرو ضعف در طراحی و خلق محصول جدید دارد موضوعی است که در ادامه به ریشه های آن اشاره می گردد. همان طور که در جدول ۱ مشاهده می شود، قیمت مصوب خودروهای داخلی رشد به نسبت کمتری در مقایسه با سایر کالاهای صنعتی تولید داخل داشته است. یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته در حوزه خودرو مطرح شده، بحث ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی بوده است.
ممنوعیت واردات خودرو[ویرایش]
در این دهه تولید و واردات خودرو نسبت به دوره های قبل به چندین برابر خود رسید. شرکت های خارجی یکی پس از دیگری مشتاق به همکاری با ایران شدند و در نهایت قراردادهای جوینت ونچر یکی پس از دیگری صنعت خودرو را رونق بخشید. با تشدید شرایط جنگی در ایران و تخصیص منابع موجود به جنگ، پیکان بدترین شرایط را تجربه کرد. در همین سال هم یکی از پرطرفدارترین خودروهای ساخته شده در ایران یعنی پژو ۴۰۵ متولد شد. علاوه بر این دو در همان زمان رنو ۵، پاترول چهاردر و پاژن هم از وضعیت مناسبی برخوردار بودند.
ریشه یابی دلایل ضعف های کیفی صنعت خودرو:
در آن زمان، ما حدود یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 600 هزار خودرو، تقاضا داشتیم. به این صورت که این تعداد خودرو به بازار عرضه شد و بازار خودرو را به ثبات رساند. از طرفی، هنوز به طور جدی واردات و فروش خودروهای جدید و همچنین دست دوم خارجی، انجام نشده که تقاضای موجود را پوشش بدهد. در چارچوب تحلیل صنعت و بازار آزاد خودرو، «دیده بان ایران» یک گفت و گوی اختصاصی با بابک صدرایی (کارشناس صنعت و بازار خودرو) داشته و شروط تخلیه شدن حباب قیمتی خودرو را هم به بحث گذاشته است. باقی ماندن حدود 180 هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه ها به دلیل نبود قطعات لازم و همچنین رشد یکباره نرخ ارز و بالارفتن قیمت تمام شده تولید خودرو دلیل اصلی عدم تحقق وعده خودروسازان در تحویل به موقع خودرو به خریداران بود. به نظر می رسد این شرکت قصد دارد خودروهایی خاص را به بازار عرضه کند که از مزیت های مشخصی نسبت به رقبا برخوردارند.
این دستیار صوتی در قالب یک اپلیکیشن موبایل عرضه می شد و راننده می توانست آن را به سیستم عامل اپل کارپلی یا گوگل اندروید اتو متصل کند. اما آمازون نمی خواست با واسطه گری رقبای خود (یعنی اپل و گوگل) به خودرو متصل شود. غول تجارت الکترونیک دنیا نیز علاقه زیادی به خودروهای بهره مند از فناوری های روز نشان می دهد، زیرا نه تنها می تواند از آنها برای تحویل بهتر، سریع تر و کم هزینه تر سفارش های مشتریان بهره گیری کند، بلکه حتی به بازارهای جدیدی نیز دست یابد.