بروزرسانی: 03 دی 1404
صنعت خودروسازی ایران و تاریخچه آن خودرو45
صنعت خودروسازی ایران و تاریخچه آن خودرو45
علاوه بر مشکلات ساختار سهام داری و سیاست گذاری اشتباه در دهه های گذشته، این صنعت و به ویژه دو شرکت ایران خودرو و سایپا، از مسائل مختلفی از جمله سوء مدیریت، اهمال کاری خودروسازان در سامان دهی مسائل داخلی، بهره وری پایین، افت کیفیت محصولات تولیدی و … رنج می برد. به علاوه آشفتگی در بازار و قیمت خودرو سبب شده است این تلقی عمومی حاصل شود که خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی گران تر هستند. البته این راهکارها باید به صورت همزمان اتفاق بیفتد زیرا در غیر این صورت غیر اثربخش بوده و سقوط صنعت با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.
- بی ثباتی در شاخص های اقتصاد کلان، تورم های بالا، شوک های ارزی پی درپی و انتظارات تورمی حاصل از آن یکی از عوامل اصلی پریشانی بازار است که زیست بوم این صنعت را تحت تأثیر قرار داده و خودرو را به کالایی سرمایه ای جهت حفظ ارزش پول مبدل ساخته است.
- راننده می تواند فهرست خریدهای روزانه اش را به دستیار صوتی خودرو اعلام کند تا خریدها به صورت خودکار انجام و به منزل تحویل شود.
- ساخت ماشین های پرنده و صرفه جویی در وقت و هزینه رفت و آمدها و خلاص شدن از ترافیک های سنگین ایده جدیدی نیست.
- به دلیل فاصله درآمدی، قوانین و تفاوت سلایق بین بازارهای مختلف، مثال های زیادی از بومی سازی وجود دارند.
- دوم آن که دولت دخالت وسیعی در صنعت خودرو دارد و بنابراین هر زمان که فرایند انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود همه امور تا زمان مشخص شدن نتایج \xa0کارها به فراموشی سپرده می شود و به دلیل همین سهم بالا مدیران خودروساز چندان دلسوزی برای کار به خرج نمی دهند زیرا درآمدی از جیب آن ها از بین نمی رود.
اگر قیمت خودرو در سال های پیشین با سیاست عرضه و تقاضا تعیین می شد، وضعیت صنعت خودروسازی در حال حاضر اینچنین نبود. مساله تولید خودرو، یک موضوع بوده و مساله سیاستگذاری برای حوزه خودرو، یک موضوع دیگر است. در سال 1401، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو توسط وزارت صنعت و معدن راه اندازی شد و خودروهای تولیدی در این سامانه عرضه شدند.
برجام جایگزین ندارد/ مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا است
کره شمالی در سال 2018 توانسته نخستین خودروی ملی خودرو را با نام ” نای نارا ” تولید کند. موضوع پوشش ریسک نوسانات ارزی که در برنامه ششم توسعه تصویب شده است و مبتلابه خودروسازان می باشد میتواند مدنظر قرار گیرد. با توجه به چالش سال های اخیر خودروسازان در این زمینه لازم است راه های استفاده از روش هایی مثل LC ریالی، طرح گام، صکوک، اختیار خرید، سلف و ... از دیگر روندهای صنعت خودرو می توان به «به روزرسانی از راه دور»، «نگهداری پیش بینانه خودرو»، «تجربه رانندگی شخصی سازی شده» و «تولید مبتنی بر فناوری های دیجیتال» اشاره کرد.
منبع جدید درآمد دولت ایران: واردات اتومبیل های دست دوم قانونی شد
در این میان و در سال 1401، صرفاً افزایش تولید 29 درصدی خودروهای تولید داخلی، پس از کاهش تولید سال های قبل محقق شده که با رکودهای قبلی تولید خودرو در ایران فاصله دارد. تصمیمات اتخاذشده توسط این وزارتخانه طی چند ماه گذشته صنعت خودرو را به مردم بدهکار و همزمان بازار خودرو را نابسامان کرد. چالش های غیر قابل انکاری را برای آینده صنعت ایجاد کرده که باید هر چه زودتر در مورد آن چاره ای اندیشید و جلوی بحران آتی را گرفت.
کسب و کار
در حال حاضر شرکت های خودروساز مدت هاست که از فناوری اطلاعات برای افزایش بهره وری، دستیابی به بازارهای جدید و همچنین بهینه کردن زنجیره تامین خود استفاده می کنند. اما افزایش روزافزون انتظارات مشتریان نیاز به جهت گیری های جدید و تغییر واکنش خودروسازان را بیشتر کرده است. مساله این است که قیمت خودرو، به شدت بالا رفت و نیاز بود که در ادامه، یک مقدار کاهش قیمت اتفاق بیفتد، تا بعداً افزایش پیدا کند. بعد از محقق نشدن کامل واردات خودرو، دولت وعده واردات خودروی کارکرده را داد، تا حباب قیمت را بیش تر بشکند. به هر حال، دولت یک حالت انتظاری ایجاد کرد و هر چقدر این انتظار، به تاخیر بیفتد دو مرتبه یک مقدار ممکن است قیمت خودرو به سمت بالا حرکت کند و هر چقدر دولت، این انتظار را به واقعیت، نزدیک کند امکان کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد وجود خواهد داشت. در صورت ادامه این شرایط و سیاستگذاری ها، این موضوع باعث ورشکستگی و به تعطیلی کشیدن شرکت های زیان ده مخصوصا شرکت های کوچک و متوسط می شود و نتیجه ای جز بیکاری پرسنل، کاهش تولید و افزایش قیمت ها ندارد.